عربها سر ایران را بی‌کلاه گذاشتند

مناسبات اقتصادی چین و کشورهای عربی برخلاف ایران که سیاستی سردرگم در پیش گرفته است، در حال افزایش شدید می باشد.

عربها سر ایران را بی‌کلاه گذاشتند

به گزارش زنهار؛ جریان های خاص در فضای سیاسی ایران از دوران دولت تاریخی! حسن روحانی تخریب روابط با چین را در دستورکار قرار داده اند و مدام از لزوم ارتباط با غرب صحبت می کنند. درحالیکه مناسبات ایران با تمام کشورهای غربی به 3 میلیارد دلار هم نمی رسد حدود 40 سفارتخانه ایرانی با هزینه های سنگین ارزی در اروپا فعالیت می کنند که ثمری برای اقتصاد کشور ندارد و باری بر دوش هزینه های جاری کشور است. این معرکه گیری درحالی انجام می شود که چین به طرف نخست تجاری کشورهای غربی تبدیل شده است و ایران در حال از دست دادن جایگاه خود است. 

پس از توهین های مکرر دولت حسن روحانی به چینی ها، اعراب از فرصت استفاده کرده و به شریک نخست این کشور در منطقه تبدیل شده اند و هنوز رسانه های وابسته به اصلاحات و کارگزاران درحال خبرسازی علیه چین و روسیه هستند تا سیاست خارجی کشور در دایره سردرگم کنونی بدون متحدان جهانی باقی بماند. 

شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس(GCCStat) گزارشی اماری منتشر کرد که نشان می دهد، چین به شریک نخست تجاری شورای همکاری خلیج فارس از نظر صادرات کالا با ۱۹ درصد از کل صادرات در رتبه اول قرار گرفته است.

عربستان به طور ویژه برای تضعیف مناسبات ایران و چین درحال ارائه مشوق های قوی به چینی ها است و با ارائه طرح های متعدد برای سرمایه گذاری و تخفیف در فروش نفت به چین، می خواهد ایران را از بازی خارج کند. این مناسبات درحال گسترش عربستان که تحت هیچ تحریمی هم نیست و می تواند با تمام کشورهای غربی کار کند با چین، در حالی روی می دهد که هنوز برخی در ایران فکر می کنند نیازی به چین نداریم و بهتر است با اروپا کار کنیم. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار