«آمدم ای شاه پناهم بده»

حماسه تاریخی مردم مشهد در تشییع رئیس جمهور

​شهید سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور محبوب و مردمی ‌‌امروز به وعده خود عمل کرد و دومین سفر استانی خود را به مشهد مقدس انجام داد؛ سفری که ابدی خواهد بود و پیکر مطهرش برای همیشه در مشهدالرضا و در جوار بارگاه مطهر رضوی آرام خواهد گرفت.

حماسه تاریخی مردم مشهد در تشییع رئیس جمهور

به گزارش زنهار به نقل ازتسنیم، به رسم سفرهای استانی مسئولان به فرودگاه رفتند، از ماه‌ها پیش خود را آماده سفر هیئت دولت کرده بودیم، ولی اینبار چشم‌ها اشک آلود و بغض ها در گلو خفته بود. رئیس هیئت دولت به وعده خود برای سفر به مشهد الرضا عمل کرد، مردم از ساعت ها قبل از فرودگاه تا حرم مطهر امام رضا(ع) برای استقبال آمده بودند ولی فرقش با دفعه قبل در این است که اشک ها و فریاد امان مردم را بریده است، همه در فراق خادم الرضا می‌گریند.

مسافر خسته از راه طولانی بلاخره رسید

‌سیل زائران و مجاوران آمده‌اند تا مسافرشان را به مقصد ابدی برسانند؛ مسافری که خسته راه طولانی است و با وجود شهادت این روزها نیز پیکرش دست از سفرهای استانی برنداشته است و تا ساعاتی دیگر برای همیشه با سفرهای استانی خداحافظی می‌کند ...

نمایش ایثار و غیرت ایران در تشییع رئیس جمهور شهید

ساعتی خیابان به دلیل ازدحام جمعیت قفل  شده بود و خودروی حامل پیکر رئیس جمهور شهید و شهدای دولت در خیابان امام رضا(ع) نیز متوقف شده بود و حال گویی سیل خروشان مردم خودرو را به سمت حرم هدایت می‌کنند با وجود اینکه ساعتها از برگزاری مراسم تشییع می‌گذرد نه تنها از جمعیت کاسته نشده است بلکه هر لحطه با خنک شدن هوا بر جمعیت نیز افزوده می‌شود.

"سید محرومان" در آغوش میلیونی تشییع‌کنندگان

قطعا در تاریخ ثبت خواهد شد که خادمی از مشهد الرضا در راه خدمت به محرومان در نقاط صفر مرزی جان خود را فدای ملتش کرد.جمعیت چنان در هم  تنیده اند که دیگر جز سیاهی چیزی دیده نمی‌شود و هر چه به حرم مطهر رضوی نزدیک تر می‌شویم جمعیت در هم تنیده تر می‌شود.

خودروی حامل پیکر شهید رئیسی در سیل جمعیت متوقف شد

سیل عظیم جمعیت حاضر در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی که خودروی حامل شهید رئیسی را بدرقه می‌کنند به اندازه ای خروشان و در هم تنیده شده است که خودرو در خیابان امام رضا(ع) نرسیده به حرم مطهر رضوی متوقف شده است.

مردم همراه با پیکر خادم‌الرضا(ع) به سوی حرم سلطان رهسپار شده‌اند

مردم لبیک گویان همراه با پیکر مطهر خادم الرضا(ع) به سوی حرم سلطان علی ابن موسی الرضا(ع) رهسپار شده اند تا تجدید پیمان کنند با مولایمان و راه شهید خدمت را ادامه دهند؛ قطعا در تاریخ ثبت خواهد شد که خادمی از مشهد الرضا در راه خدمت به محرومان در نقاط صفر مرزی جان خود را فدای ملتش کرد.

نوای لبیک یا حسین همزمان با باریدن باران بیشتر می‌شود و خودروی حامل پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش وارد میدان 15خرداد می‌شوند و در خیل عظیم جمعیت قرار می‌گیرد؛ همزمان با فریاد یا حسین مردم باران هم  شروع به باریدن می‌کند گویی آسمان نیز بغض چند روزه اش را را شکست و برای خادم الرضا(ع)اشک ماتم ریخت...

در خیابان امام رضا فقط جمعیت می‌بینی

چشم‌ها گریان و دست‌ها به تعظیم بر سینه و ذکری که هر یک از حاضران نجواگونه زمزمه می‌کنند، چیزی جز آرزوی آرامش برای رئیس جمهور بی‌قرار خدمت نیست. زمزمه حیدر حیدر بلند شده است و مردم هم نوایی می‌کنند عده ای گل‌های لاله به همراه آوردند تا به سید عزیزمان هدیه دهند.

همه با گریه و التماس به تشییع شهیدان خدمت آمده‌اند

اینجا نه یک شهر بلکه نمایشگاهی کم‌نظیر از حضور یک ملت است که با گریه و التماس به تشییع شهیدان خدمت آمده‌اند، در پیشواز خادم ملت بر سر و سینه می‌زنند، به پهنای صورت اشک می ریزند و می‌خواهند شهید جمهور را تا جایگاه ابدی اش، که سر در پای مولایش، امام مهربانی ها می گذارد، مشایعت کنند.

خیابان امام رضا خلوت‌شدنی نیست

اینجا مشهد است، شهر شهادت و دارالشفای دلدادگان عاشق که شهدای خدمت را که چون کبوتران خونین بال آسمان غیرت و مجاهدت، با موجی از آه حسرت و اشک دلتنگی در آخرین منزل سفر زمینی خود راهی این دیار شده اند، برای آرام گرفتن در آغوش امام مهربانی‌ها علی بن موسی الرضا(ع) با استقبالی باشکوه همراهی می‌کند.

صدای محزون عزاداری با غم ناله سوزناک فضا را عطرآگین کرده است؛ وجب به وجب خیابان‌های مشهد امروز حسینیه ای شده است برای شهید جمهور و جمعیت فوج فوج  به مسیر عزاداران اضافه می‌شود.

مداح اهل بیت بین جمعیتی که در حال عبور هستند روضه حضرت عباس می‌خواند. در مسیر تشییع گروه‌هایی از مردم بصورت خودجوش در قالب دسته‌های سینه‌زنی به اقامه‌ عزا در وداع با «رئیسیِ عزیز» پرداختند.

به سمت دختر بچه ای که شاخه گل رزی به دست دارد ، می‌روم، به او سلام میکنم و میپرسم این شاخه گل به چه کسی تقدیم می‌شود؟ تا سوال پرسیدم دیدم مادرش بی اختیار اشک میریزد و به گل رز نگاه می کند " دختر کوچولو با لبخند زیبایی گفت:این شاخه گل رز را برای آقای رئیسی آورده‌ام آقای رئیسی پدر معنوی همه بچه هایی هستند که پدر ندارند.

عطر خوبی در هوا پیچیده است، باز هم جلوتر می روم مادری میانسال ظرف خرما به دست گرفته و بین مردم توزیع می‌کند،گروهی از جوانان بسیجی در مسیر پوسترهای شهیدجمهور و سردار سلیمانی را بین مردم توزیع می‌کنند. با هر کس که صحبت می‌کنم بغض می‌کند و بعد از چند لحظه سکوت دوباره صحبت هایش را ادامه می دهد و همه می‌گویند،غمگینم کاش این خبر تلخ واقعیت نداشت، کاش خواب بودیم ...

استقبال تاریخی مردم مشهد از پیکر خادم‌الرضا

کمی آنطرف تر چند پسر دبیرستانی با فرم مدرسه در حال سینه زدن هستند و وقتی به سمتشان می روم صدایشان بلندتر می‌شود،همه هماهنگ می‌گویند عزا عزاست امروز، رئیس جمهور ما پیش خداست امروز؛ عزا عزاست امروز، مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز؛ عزا عزاست امروز، رهبر والامقام صاحب عزاست امروز.....

صدای ابراهیم ، ابراهیم مادر رئیسی در گوش مادران این شهر صدا می‌کند و اشک ها جاری می‌شود، مادران برای او مادری می‌کنند و پدران یعقوب از فراق پسر به سر می‌کوبند.شهادت مظلومه و بدن اربن اربا شده خود روضه می‌خواند و مردم را می‌گیریاند، آن چه مردم از او بیاد دارند خوبی ، صداقت ، کار و تلاش است و این روحیه خدمت یاد بهشتی و رجایی را در ذهن ها زنده کرده است.

اگر خودش زنده بود به طور یقین باز هم حاضر نبود یک نفر اذیت شود و همه تلاش خود را م‌ کرد تا مردم ذره‌ای اذیت نشوند و راضی به ایجاد مزاحمت برای مردم نبود.خیلی‌ها در مشهد الرضا او را از زمان تولیت آستان قدس و خدماتش بیاد دارند و در دوران ریاست جمهوری نیز همان فرد بود و ذره ای در او تفاوتی ایجاد نشد که همین اخلاق او پیرزن روستایی و یا مردان عشایر را از جنوبی ترین نقطه استان به مشهد برای تشییع رسانده است.

 

در مسیر که قدم می زنی از گوشه گوشه استان افرادی می‌بینی که برای استقبال و تشییع خود را به مشهد رسانده و در صحبت‌های خود از کارها و خدماتش یاد می‌کنند و با دستان اشک ها را از صورت پاک می‌زدایند. دقیقه به دقیقه بر جمعیت افزوده می‌شود و سیل خروشان مردم اجازه نخواهد داد به این زودی پیکر مطهر شهید رئیسی به خانه ابدی برسد و قطعا ساعتها بر دستان مردم قدرشناس جابه جا خواهد شد.

 

حرم مطهر امام رضا(ع) امروز میزبان خادمی است که رسم ادب را به جا آورد و با کسب اجازه از آقا کار خود را در دولت آغاز و در روز ولادت آقا به خانه برگشت. روزها و سالهای زیادی یاد و نامش بر زبان ها خواهد بود و گفتمان خدمتی که ایجاد کرد نقش راهی برای کشور خواهد بود.

امروز غمگین ترین روز برای مردم مشهد و البته سرتاسر ایران است،همه و همه از شهرها و روستاهای مختلف خود را به مشهد رسانده اند تا ازرئیس جمهور محبوبشان قدرشناسی کنندو به او خسته نباشید بگویند. در آخرین روزهای بهار ،تقریبا یک هفته است که ابرها هر چه باران داشتند را ریختند سرمان گویی آسمان زودتر از ما این غم بزرگ را حس کرده بود.

با اینکه چند هنوز به شروع مراسم مانده است، اتوبوس ها،مترو و خیابان‌های منتهی به حرم مملو از جمعیت است. تفاوتی که امروز در مسیرهای تشییع به چشم می‌خورد، حضور پرشور دهه هشتادی‌هایی است که برای تقدیر از رئیس جمهور شهید و همراهانش در اینجا حضور پیدا کرده‌اند.

مشهدی ها ،ترک،بلوچ،فارس، لر،کرد....همه و همه خودجوش آمده اند و هیچ نهاد و ارگان رسمی، کسی را مجبور به این حضور نکرده است؛ اصلا! هیچ تشریفاتی در کار نیست، هرچه هست کار دلی  و مردمی است همه با پای دل آمده اند و چشمانی پر از اشک در وداع آخر یاران که فوج فوج مردم داغدار و دل شکسته را چون سیلی خروشان به پیش می‌برد،تا امروز یک بار دیگر، "جریان‌ساز" حرکتی شوند که تا قرن‌ها، با پسوند انقلابی گری و وفاداری و قدرشناسی یاد خواهد شد.

در مسیر تشییع طبل‌های روز عاشورا به صدا در آمده ،زنان و دختران جوان با گوشه روسری و چادر اشک‌هایشان را پاک می‌کنند ،امروز مشهد عجیب دارد خون گریه می‌کند و هیچ شرحی بر این غصه نیست. اینجا در مسیر تشییع هیچ لبی نمی‌خندد همه در جزیره‌ای اندوه به خلوت خویش اشک می‌ریزند و در انتظار پیکر مطهر شهید جمهورشان هستند.

لحظه به لحظه بر عزاداران سیدالشهدای خدمت افزوده می‌شود و مردم با چشمانی اشکبار و بغض به سمت مراسم تشییع پیکر شهید جمهور در خیابان امام رضا(ع) در حرکت هستند. همه در هیاهو و بغض و اشک هستند هیچکس اینجا توان یکجا ایستادن را ندارد نه توان آن را‌ دارند که آرام در گوشه‌ای با غم دل خود بسازند....

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار