مشاهده خون در مدفوع چه زمانی خطرناک است؟

خون در مدفوع شما ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما بیشتر اوقات دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این‌حال، شرایطی وجود دارد که خون قرمز روشن در مدفوع یا خون تیره‌تر و قدیمی‌تر می‌تواند نشانه‌ای از چیز جدی باشد و بهتر است برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

مشاهده خون در مدفوع چه زمانی خطرناک است؟

به گزارش زنهار؛ در اینجا برخی از دلایل وجود خون در مدفوع و زمان دفع خون می‌تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

دستگاه گوارش (GI) شما از دهان به راست‌روده می‌رود. هرگونه خون در دستگاه گوارش شما در نهایت از بدن شما از طریق مدفوع (حرکات روده) خارج می‌شود. هنگامی که خونریزی در مجرای گوارشی بیشتر اتفاق می‌افتد، مدتی طول می‌کشد تا خون متابولیزه خارج شود، بنابراین خون تیره یا حتی سیاه است. به این می‌گویند مدفوع ملنا یا قیری. خون از دستگاه گوارش نزدیک به راست‌روده تازه‌تر است، بنابراین به‌احتمال زیاد قرمز روشن یا قرمز مایل به قرمز به نظر می‌رسد.

شرایط زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد خون در مدفوع شود، اما شایع‌ترین آنها بواسیر و شقاق مقعد، پارگی‌های کوچک در مخاط مقعد است. سایر علل شایع خونریزی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش شما عبارتند از:

زخم‌ها

سرطان روده بزرگ

بیماری التهابی روده

پولیپ، رویش‌های کوچک روی دیواره روده

دیورتیکولیت، کیسه‌هایی در امتداد دیواره روده

افتادگی رکتال، قسمت کوچکی از دیواره راست‌روده از مقعد بیرون‌زده است

برخی از شایع‌ترین علل خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی عبارتند از:

زخم‌ها

بزرگ‌شدن وریدهای مری (واریس مری) یا معده (واریس معده)

تروما در مری

گاستریت، التهاب مخاط معده

گاستروانتریت، التهاب معده و روده

گاستروانتریت، التهاب معده و روده

درمان خون در مدفوع در خانه

اگر می‌دانید که خون در مدفوع شما از بواسیر است، کمک به بهبود هموروئید باعث قطع خونریزی می‌شود. این شامل موارد زیر می‌شود:

هنگام حرکت روده، فشار وارد نکنید

برای تمیزکردن بعد از مدفوع، از دستمال توالت مرطوب و نه خشک استفاده کنید

بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت ۱۵ دقیقه در آب گرم (وان یا حمام نشسته) بنشینید

مگر اینکه بدانید خون در مدفوع شما از بواسیر می‌آید و خونریزی مداوم نیست و باعث ضعف نمی‌شود، وگرنه باید تمام علائم خونریزی مقعدی، از جمله مخاط خونی در مدفوع را به پزشک اطلاع دهید.

پزشک باید شما را معاینه کند و مشخص کند که آیا خون تازه (قرمز) یا خون قدیمی (تیره یا قیری) از بدن شما دفع می‌شود. میزان خون در حال عبور نیز مهم است. موارد دیگری که پزشک از شما می‌پرسد این است که چه مدت از خون شما گذشته است و آیا علائم دیگری دارید یا در غیر این صورت احساس ناخوشی می‌کنید.

خونریزی مقعدی به‌طورکلی یک مورد اورژانسی نیست، اما برخی شرایط وجود دارد که افراد باید بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشند یا با اورژانس تماس بگیرند. این کار را در صورت وجود خون در مدفوع و علائم زیر انجام دهید:

عرق کردن یا پوست سرد و ملتهب

درد یا گرفتگی شدید شکم

تب

سرگیجه یا غش کردن

ادرار کمتر از حد معمول

تهوع و/یا استفراغ، به‌ویژه اگر خون تیره استفراغ می‌کنید که ممکن است خون قدیمی باشد

اسهال خونی

مشکل در دیدن

کاهش وزن

 بعد از مشاهده خون در مدفوع به چه کسی مراجعه کنیم؟

مگر اینکه برای ارزیابی به اورژانس مراجعه کنید، وگرنه اولین پزشکی که برای ارزیابی به او مراجعه می‌کنید پزشک خانواده یا پزشک خودتان است. پس از معاینه و گوش‌دادن به شرح‌حال، پزشک ممکن است آزمایشاتی را توصیه کند یا شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد. متخصصان گوارش در شرایط و بیماری‌هایی که بر دستگاه گوارش شما تأثیر می‌گذارد، تخصص دارند. در صورت نیاز به جراحی، شما به جراح کولورکتال ارجاع داده می‌شوید.

خون در مدفوع اغلب ناشی از بواسیر است، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر باشد. تنها راه تشخیص این مشکل مراجعه به پزشک است. از صحبت در مورد خون در مدفوع خود یا ارائه نمونه در صورت درخواست خود خجالت نکشید. این برای پزشک شما ضروری است تا بتواند وضعیت شما را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تدوین کند.

    دیدگاه شما