رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از وبا است

رییس گروه کنترل بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری وبا در استان ثبت و گزارش نشده است از مردم خواست نسبت به رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا و شیوع این بیماری توجه داشته باشند.

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از وبا است

به گزارش زنهار، سید جلال بطحائی عامل ایجاد کننده این بیماری را باکتری عنوان کرد و افزود: باکتری از طریق نوشیدن آب آلوده و تغذیه غیر بهداشتی وارد بدن انسان می شود.

وی با بیان اینکه کودکان، افراد مُسن و دارای بیماری زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند اضافه کرد: هر چند در اغلب مواقع بیماری وبا بدون علائم است اما مهمترین شاخصه آن «اسهال» است.

رییس گروه کنترل بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به اینکه انتقال وبا از راه دهان صورت می گیرد بنابراین شستشوی مرتب دست ها، استفاده از آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم، مراجعه و خرید مواد غذایی از مراکز معتبر به ویژه حین مسافرت های برون استانی، خرید یخ از محل قابل اطمینان و شستشو آن پیش از استفاده مورد تاکید است.

بطحائی ادامه داد: احتمال بروز بیماری وبا در روستاهایی که با مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه هستند بیشتر است و افراد در صورت ابتلا می توانند برای فرایند درمان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

 وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.

برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و غیره استفاده می شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

از سبزی و میوه شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دستها با آب و صابون شسته، باید دستها را به طور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.

از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری شود، از دست فروش‌ها خرید نکنید، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر محافظت شود و  از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

    دیدگاه شما