آغاز ثبت نام جدید وام مستاجران ۱۴۰۳ + لینک سایت

انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ همانند سال قبل، شاهد استقبال گسترده‌ای از سوی مستأجران برای بهره‌مندی از این تسهیلات باشیم. با این حال ممکن است که تمامی درخواست‌ها مورد تأیید قرار نگیرند و تنها متقاضیانی که مطابق شرایط مقرر شده‌اند، موفق به دریافت وام شوند.

آغاز ثبت نام جدید وام مستاجران ۱۴۰۳ + لینک سایت

به گزارش زنهار، مبلغ وام اجاره مسکن 1403 با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، تغییراتی داشته است. در سال جاری، میزان تسهیلات وام اجاره مسکن به شرح زیر است:

در شهر تهران، سقف وام به۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. / در مراکز استان‌ها و سایر کلانشهرها این رقم۱۵۰ میلیون تومان می‌باشد. / برای سایر شهرها، متقاضیان می‌توانند تا۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. / در روستاها، سقف وام۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، فرآیند ثبت‌نام برای وام اجاره مسکن در سال گذشته از تاریخ 26 خرداد آغاز و تا 30 آذر ادامه یافت. افرادی که قصد دریافت وام اجاره را دارند، باید مطابق با شرایط مشخص شده در وب‌سایت رسمی tem.mrud.ir عمل کنند تا برای دریافت این وام واجد شرایط شناخته شوند.

طرح تسهیلات اجاره مسکن که از سوی دولت برای حمایت از خانواده‌های مستاجر راه‌اندازی شده، از سال پیش شروع به پرداخت شد و با استقبال فراوانی از جانب مستاجران روبرو شده است. در سال قبل تقریباً ۹۲۰ هزار خانوار برای بهره‌مندی از این وام در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از این تسهیلات برای اجاره مسکن در شهر خود بهره‌مند شده و زیر بار شرایط اقتصادی حاضر، کمر خم نکنند.

مبلغ وام اجاره مسکن ۱۴۰۳ با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، تغییراتی داشته است. در سال جاری، میزان تسهیلات وام اجاره مسکن به شرح زیر است:

در شهر تهران، سقف وام به۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در مراکز استان‌ها و سایر کلانشهرها این رقم۱۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

برای سایر شهرها، متقاضیان می‌توانند تا۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

در روستاها، سقف وام۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

کلانشهرها که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر هستند، شامل مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می‌شوند. توجه داشته باشید که ارقام اعلام شده بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌ها برای سال ۱۴۰۳ می‌باشد و در صورت تغییرات بعدی، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

 در سال جاری دولت پلتفرم‌های متنوعی را برای مدیریت امور مربوط به املاک تاسیس کرده است. برخی از این سامانه‌ها مانند سامانه املاک و اسکان، ثبت‌نام را برای مالکان و مستاجران اجباری کرده‌، درحالی‌که سایر سامانه‌ها، مانند سایت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، ثبت‌نام را اختیاری قرار داده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، فرآیند ثبت‌نام برای وام اجاره مسکن در سال گذشته از تاریخ ۲۶ خرداد آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه یافت. افرادی که قصد دریافت وام اجاره را دارند، باید مطابق با شرایط مشخص شده در وب‌سایت رسمی tem.mrud.ir عمل کنند تا برای دریافت این وام واجد شرایط شناخته شوند.

یکی از شرایط وام اجاره مسکن این است که متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد. همچنین، قرارداد اجاره‌ای که توسط متقاضی ارائه می‌شود باید به صورت رسمی تنظیم شده یا در سامانه ایران املاک ثبت شده و دارای کد رهگیری باشد. تاریخ قرارداد اجاره نیز باید حداکثر تا پایان دوره ثبت‌نام وام ودیعه باشد.

اگر متقاضی، شرایط وام مستاجران را داشته باشد و برای دریافت وام به بانک معرفی شود، باید ظرف مدت دو هفته پس از معرفی به بانک، مدارک لازم را ارائه دهد و ضامن‌های خود را معرفی کند. در صورت عدم انجام این کار، درخواست وام رد خواهد شد.

برای دریافت وام مستاجران در سال ۱۴۰۳، متقاضیان باید مطابق با دستورالعمل‌های مشخص شده توسط دولت عمل کنند. این دستورالعمل‌ها شامل الزامات خاصی برای وضعیت تاهل متقاضیان است.

دولت به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای نمی‌تواند به همه مستاجران، وام ودیعه ارائه دهد. بنابراین متقاضیان متاهل در اولویت دریافت این وام قرار دارند. این امر به این دلیل است که متاهلین به طور کلی نیازهای بیشتری برای مسکن دارند.

طبق مقررات وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند تا بتوانند برای وام اجاره مسکن اقدام کنند. افراد مجردی که سرپرست خانوار نیستند، معمولاً واجد شرایط دریافت این وام نیستن..

در عین حال وزارت راه و شهرسازی استثنائاتی را برای برخی از موارد در نظر گرفته است. به عنوان مثال زنان مجرد بالای ۳۵ سال که خودسرپرست هستند و مردانی که پیش از این سرپرست خانوار بوده‌اند اما به دلیل طلاق یا فوت همسر اکنون مجرد هستند، می‌توانند برای دریافت وام مستاجران واجد شرایط باشند.

برای دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ متقاضی باید علاوه بر شرایط فوق، اجاره‌نامه‌ای را ارائه ‌دهد که مطابق با معیارهای دولتی باشد. طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت tem.mrud.ir، اجاره‌نامه‌ به عنوان مدرک وام اجاره مسکن باید شرایط زیر را داشته باشد:

در حال حاضر، ثبت اجاره‌نامه‌ها و دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور فقط برای دفاتر املاک مجاز امکان‌پذیر است و دفاتر بدون مجوز و افراد عادی نمی‌توانند کد رهگیری دریافت کنند. این اطلاعات بر اساس روال سال قبل است و تغییرات احتمالی برای سال ۱۴۰۳ به محض اعلام، در مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

علاوه بر این، زمان انعقاد قرارداد اجاره نیز باید مد نظر قرار گیرد. بر اساس دستورالعمل‌های سال گذشته وزارت راه و شهرسازی قرارداد اجاره باید حداکثر تا پایان مهلت ثبت نام وام اجاره مسکن منعقد شده باشد. اگر قرارداد اجاره پس از این بازه زمانی منعقد شود، متقاضی واجد شرایط نخواهد بود.

شرایط اقساط و بازپرداخت وام اجاره مسکن

در پاسخ به تغییرات اقتصادی و تورم موجود انتظار می‌رود که تعداد زیادی از مستاجران واجد شرایط از جمله خانه‌اولی‌ها، برای دریافت وام مستاجران ۱۴۰۳ اقدام کنند. با این حال نگرانی‌هایی در مورد توانایی مستاجران با درآمد محدود برای پرداخت اقساط وام وجود دارد.

میزان اقساط وام ودیعه مسکن به میزان وام دریافتی بستگی دارد و با افزایش مبلغ وام، اقساط نیز افزایش می‌یابد. طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای پول و اعتبار، نرخ بهره وام‌های ودیعه مسکن به ۱۸ درصد افزایش یافته است. این وام‌ها باید ظرف مدت حداکثر ۵ سال به بانک‌ها بازپرداخت شوند.

میزان اقساط ماهانه وام با در نظر گرفتن سود ۱۸ درصد به شرح زیر محاسبه می‌شود:

برای وام۱۰۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۲٫۵۳۹٫۳۴۳ تومان

برای وام۱۵۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۳٫۸۰۷٫۰۰۰ تومان

برای وام۲۰۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۵٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان

همچنین کل سود پرداختی برای این وام‌ها در طول دوره پنج ساله به صورت تقریبی به شرح زیر است:

کل سود پرداختی برای وام۱۰۰ میلیون تومانی: حدود ۵۲٫۳۶۰٫۵۶۵ تومان

کل سود پرداختی برای وام۱۵۰ میلیون تومانی: حدود ۷۸٫۵۴۰٫۸۴۷ تومان

کل سود پرداختی برای وام۲۰۰ میلیون تومانی: حدود ۱۰۴٫۷۲۱٫۱۲۹ تومان

اگر قصد دریافت وام ودیعه را دارید، لازم است که مجموعه‌ای از مدارک را تهیه کنید. مدرک وام مستاجران شامل موارد زیر است:

خبر مهم از طرح ساماندهی کارکنان دولت

نسخه اصلی کارت ملی جدید

نسخه اصلی شناسنامه

وضعیت تأهل یا سرپرستی خانواده

سابقه زندگی حداقل پنج ساله در شهر مورد نظر

قرارداد اجاره معتبر با تاریخ شش ماه اول سال ۱۴۰۳ و دارای کد رهگیری

محدودیت‌های سنی برای متقاضیان مجرد: زنان باید بیش از ۳۵ سال و مردان بیش از ۴۵ سال سن داشته باشند

نداشتن وام‌های فعال در حوزه مسکن، اعم از وام‌های ساخت، خرید، جعاله و ودیعه، برای متقاضی و همسرشان

عدم مالکیت املاک از سال ۱۳۸۴ به بعد

محدودیت اندازه برای واحدهای مسکونی: کمتر از ۷۵ متر مربع در تهران و کمتر از ۹۰ متر مربع در سایر شهرها

توجه داشته باشید که افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد از ارائه مدارک فوق معاف هستند و باید مستقیماً به این نهادها مراجعه کنند. همچنین اگر متقاضی در مدت دو هفته پس از معرفی به شعبه بانکی، مدارک لازم و ضامن‌های خود را ارائه ندهد، درخواست وی رد شده تلقی خواهد شد.

برای ثبت نام وام مستاجران، ابتدا باید به پورتال اینترنتی مربوط به طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir مراجعه کنید.

در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

در صفحه اصلی وب‌سایت، به بخش ثبت‌نام وام ودیعه مسکن بروید.

شماره موبایل و کد امنیتی مورد نیاز را وارد کنید تا یک رمز عبور موقت برای شما ارسال شود.

پس از دریافت رمز، قوانین و شرایط دریافت وام را مطالعه کرده و در صورت پذیرش، گزینه تأیید را انتخاب نمایید.

اطلاعات شخصی خود را در فرم مربوطه وارد کرده و به مرحله بعدی بروید.

با استفاده از دکمه افزودن، اطلاعات افراد تحت تکفل خود را به سیستم اضافه کنید.

در نهایت یک کد تأیید به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد. با وارد کردن این کد و انتخاب گزینه تأیید، فرآیند ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد.

افرادی که تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت می‌کنند، دیگر نمی‌توانند در طرح ملی مسکن شرکت کنند.

بر اساس اعلام مدیریت اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان باید کد رهگیری دریافت کنند تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

در صورت عدم دریافت کد رهگیری، متقاضیان از فهرست طرح ملی مسکن حذف خواهند شد.

تسهیلات ودیعه مسکن موجب می‌شود که وضعیت ثبت‌نامی افراد در طرح ملی مسکن از سبز به قرمز تغییر کند، نشان‌دهنده دریافت تسهیلات دولتی است. این تغییر وضعیت به دلیل قرار گرفتن طرح ملی مسکن زیر چتر قانون ساماندهی بازار مسکن است. تغییر وضعیت به قرمز به معنای دریافت خدمات دولتی قبلی توسط متقاضی یا افراد تحت تکفل او است.

این محدودیت‌ها به منظور کاهش تعداد متقاضیان و اطمینان از تخصیص منابع محدود به مستاجران واقعاً نیازمند اعمال می‌شوند.

کدام بانکها وام ودیعه مسکن می دهند؟

قبل از آغاز ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن در ابتدا بایستی بدانید که کدامین بانک‌ها این نوع وام را برای متقاضیان ارائه می‌دهند. بانک‌های ارائه‌دهنده وام مسکن عبارتند از:

بانک مسکن

بانک سپه

بانک ملی

بانک ملت

بانک رفاه

بانک کارآفرین

بانک آینده

بانک سینا

بانک شهر

بانک گردشگری

پست بانک

بانک صادرات و تجارت

بانک پاسارگاد

پارسیان

بانک اقتصاد نوین

بانک ایران زمین

بانک تجارت

بانک خاورمیانه

موسسه اعتباری ملل

مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است؟

مبلغ وام ودیعه مسکن در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. در سال‌های قبل قیمت وام مسکن برابر با ۱۰۰ میلیون بود که این مبلغ به ۲۰۰ میلیون برای اسکان در شهر تهران افزایش یافته است که البته این مبلغ در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است. ناگفته نماند که این وام در مبلغ متغییری برای متقاضیان باتوجه به محل سکونت آن‌ها یا شرایط متقاضی ارائه می‌شود و شما بایستی قبل دریافت وام در مورد قیمت روز وام مسکن تحقیقات لازم را انجام دهید. در صورتی که در روستا ساکن باشید نیز می‌توانید با ارائه مدارک خود برای کسب وام ودیعه مسکن ثبت‌نام نمایید. طبق تحقیقات تغییرات زیر برای سال ۱۴۰۳ لحاظ گشته است:

۲۰۰میلیون تومان برای کلان‌شهر تهران

۱۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها

۱۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرهایی که بالاتر از ۲۰۰ نفر جمعیت دارند.

بازپرداخت و اقساط وام ودیعه مسکن به چه صورت است؟

براساس آخرین تحقیقات، وام ودیعه مسکن با ۱۸ درصد سود برای متقاضیان داده می‌شود. بازپرداخت وام ودیعه مسکن به صورت ۵ ساله است؛ اما ممکن است مدت پرداخت اقساط وام باتوجه به مبلغ آن، بانک مورد نظر یا محل اسکان متقاضی متغییر باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار