دمای بدن هر چه بالاتر، سطح افسردگی شدیدتر

تحقیقات جدید از ارتباط بین درجه حرارت و شدت علائم افسردگی خبر می دهد.

دمای بدن هر چه بالاتر، سطح افسردگی شدیدتر

به گزارش زنهار، وقتی به علائم اختلال افسردگی اساسی (MDD) فکر می کنید، ممکن است چیزهایی مانند نشخوار فکری، احساسات منفی، احساسات کم رنگ، بی خوابی یا بی قراری به ذهنتان خطور کند. مانند بسیاری از مردم، ممکن است افزایش دمای مرکزی بدن را نشانه افسردگی شدید تصور نکنید . با این وجود، یک مطالعه اخیر ( میسون و همکاران، ۲۰۲۴ ) با بیش از ۲۰۰۰۰ شرکت کننده دقیقاً همین را نشان می دهد.

ارتباط دما و علائم افسردگی در زندگی روزمره

این مطالعه که در Scientific Reports منتشر شد، از ترکیبی از دمای مرکزی گزارش‌شده توسط خود (برگرفته از دماسنج‌های استاندارد) و پایش مداوم دمای دیستال (از طریق حلقه Oura) و علائم افسردگی توسط شرکت‌کنندگان به عنوان بخشی از مطالعه «TemPredict» استفاده کرد. این مطالعه که در ابتدا برای تشخیص زودهنگام کووید-۱۹ انجام شد ( میسون و همکاران، ۲۰۲۲ )، فرصت منحصر به فردی را در اختیار محققان قرار داد تا برخی از یافته‌های قبلی را که نمونه‌های بسیار کوچکتر و محدودتری از افراد داشتند را به گروه بزرگتری از شرکت‌کنندگان گسترش دهند. زندگی روزمره آنهابه طور خاص، محققان چند نوع مختلف دمای بدن را بررسی کردند. آنها آنها را با درجه افسردگی در شرکت کنندگان مرتبط کردند و آنها را به سطوح “غیر افسرده”، “خفیف”، “متوسط” یا “شدید” علائم افسردگی دسته بندی کردند. در ابتدا، محققان فقط به بررسی دمای هسته گزارش‌شده توسط شرکت‌کنندگان پرداختند. متعاقباً، آنها در طول روز و در شب به دمای دیستال بدن نگاه کردند. در اینجا دمای دیستال دمایی است که از انگشتی که حلقه اورا روی آن قرار داشت جمع آوری می شود.

افراد مبتلا به افسردگی شدیدتر داغ تر می شوند

نتایج کلیدی این مطالعه نشان داد که داشتن دمای بدن بالاتر در هنگام بیداری با شدت بیشتر علائم افسردگی مرتبط است. افراد مبتلا به افسردگی خفیف کمی گرمتر از افراد بدون افسردگی، افراد دارای افسردگی متوسط ​​گرمتر از افراد دارای افسردگی خفیف و افراد دارای افسردگی شدید به طور قابل توجهی گرمتر از همه گروه ها بودند. این مورد برای دمای هسته (بر اساس دماسنج) و دمای دیستال (بر اساس حلقه) بود. برخلاف برخی از مطالعات قبلی، آنها دریافتند که درجه حرارت در طول خواب با علائم افسردگی بیشتر مرتبط است. با این حال، نویسندگان پیشنهاد می کنند که این ممکن است منعکس کننده تفاوت در نحوه اندازه گیری دما باشد.

هنگامی که می خوابیم، دمای مرکزی بدن ما کاهش می یابد، اما دمای انتهایی ما (به ویژه دمای پوست در اندام های ما) تمایل به افزایش دارد. این بخشی از فرآیند تنظیم حرارت بدن ما است – گرما از هسته بدن ما دور می شود، به دست ها و پاهای ما می رسد و گرمای اضافی را از طریق تعریق آزاد می کند و توسط هوای اطراف ما گرمایی را که از بدن ما ساطع می شود جذب می کند. این تفاوت ممکن است توضیح دهد که چرا دمای شبانه به خوبی علائم افسردگی را پیش‌بینی نمی‌کند، و چرا نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که اگر دمای هسته در این مدت اندازه‌گیری می‌شد، احتمالاً آن اثرات قبلی را تکرار می‌کردند.

چرا افراد مبتلا به افسردگی درجه حرارت بالاتری دارند؟

در حالی که این نتایج با سایر کارهایی که تنظیم حرارت تغییر یافته را در افسردگی نشان می‌دهند (که در افسردگی کمتر عرق می‌کند!) همخوانی دارد، آنها نمی‌توانند با استفاده از داده‌های فعلی علت این موضوع را تشخیص دهند. با این حال، محققان چند احتمال را مطرح کردند.

یک مجموعه از احتمالات این است که هم افزایش دما و هم افسردگی علت یا علل مشترکی داشته باشند. چند چیز وجود دارد که تصور می شود هم دمای بدن را افزایش می دهد و هم منجر به افسردگی می شود، مانند استرس مزمن ، التهاب با درجه پایین (منعکس کننده یک پاسخ ایمنی متوسط ​​اما پایدار) و تغییرات در شیمی مغز. هر یک از این سه، یا در واقع، همه آنها، می تواند منجر به افسردگی و تغییرات دما شود. وقتی صحبت از پاسخ ایمنی به میان می آید، دلیلی وجود دارد که باور کنیم تغییر دمای بدن ممکن است در واقع علائم افسردگی را کاهش دهد.

استفاده از قرار گرفتن در معرض حرارت حاد برای کاهش افسردگی

محققان نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض گرما در کوتاه‌مدت (یعنی از طریق لامپ‌های سونا، یوگای گرم و غیره) می‌تواند پاسخ تنظیم حرارت بدن را بهبود بخشد و باعث موثرتر شدن آن و کاهش دمای بدن در طول زمان شود. برخی از پاسخ های ایمنی به تغییرات دما حساس هستند. در این مورد، اگر علت افسردگی التهاب با درجه پایین باشد، ممکن است تغییر مستقیم دمای بدن بتواند این پاسخ ایمنی را کاهش دهد و در نتیجه علائم افسردگی را کاهش دهد. علاوه بر این، همچنین شواهدی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض حرارت کوتاه مدت می تواند اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش دهد .

با این حال، نویسندگان این مطالعه (و دیگران) به این نکته اشاره می‌کنند که همه افراد افسرده دلایل یکسانی برای افسردگی ندارند و بنابراین، القای پاسخ استرس گرمایی ممکن است برای همه کارساز نباشد. علاوه بر این، این بدان معنا نیست که قرار گرفتن در معرض استرس گرمایی مزمن یا مداوم از نظر روانی مفید خواهد بود. امواج گرما بستری شدن در بیمارستان سلامت روان را افزایش می دهد ( Nori-Sarma et al., 2022 ) و برای افرادی که شرایط سلامت جسمی و روانی موجود دارند خطرناک است.

با این وجود، این نتایج گامی هیجان‌انگیز در جهت شناسایی درمان‌های جدید بالقوه برای برخی از انواع افسردگی است و نشان می‌دهد که وضعیت‌های فیزیکی بدن ما و حالات روانی ما چقدر به هم مرتبط هستند!

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار