جزییات تغییرات محتوای درسی دانش آموزان اعلام شد
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در حال حاضر نسبت به معرفی شخصیت ها و سابقه فرهنگی و تمدنی آنها در کتاب های درسی، محتواهایی را داریم ولی تقویت خواهد شد.
به گزارش زنهار، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره اقدامات این سازمان بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره کتاب های درسی در روز 12 اردیبهشت امسال، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، اولین نکته ای که نسبت به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کردند، این بود که اقدامات خوبی در سازمان انجام شده است و بنده به واسطه این نکته می خواهم به همکاران سازمان خدا قوت عرض کنم و این مسأله نشان دهنده این است که بخشی از تلاش هایی که انجام شده ناظر به نیاز و کاری بوده است که باید انجام می شد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، مسأله شوق انگیز بودن کتاب های درسی است؛ کتاب های درسی باید به گونه ای تألیف شود که برای دانش آموزان شوق انگیز باشد و نکته دیگری که مطرح کردند پرداختن به مفاهیم و معرفی شخصیت ها و آنچه در زمینه میراث و تاریخ و تمدن ایران اسلامی در کتاب های درسی بود.
حجت الاسلام والمسلمین لطیفی افزود: علی القاعده آنچه مربوط به اقدام و فعالیت باشد، در برنامه ریزی های سازمان باید مدنظر قرار گیرد؛ البته نسبت به معرفی شخصیت ها و سابقه فرهنگی و تمدنی آنها در کتاب های درسی در حال حاضر محتواهایی را داریم ولی تقویت خواهد شد.
وی با بیان اینکه مسأله دیگری که هم سال گذشته اشاره شد و هم امسال مطرح شد، مسأله نافع بودن محتوای آموزشی و اساسا نافع بودن محتوای درسی است، گفت: مسأله خیلی مهمی است ولی چون مسأله ساختاری است، راه حل آن در سطوح مختلف و مراحل کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یک مواجهه، مواجهه بنیادین، اساسی و بلندمدت با این مسأله است که اصلاح در ساختار کلی برنامه درسی است؛ اصلاحی از جنس تحول نه از جنس تغییر؛ که خب از سال گذشته فرایند خیلی مفصلی را با عنوان طرحواره اجرای برنامه درسی در سطح مدرسه شروع کردیم و هدف اصلی اش، این است که بتواند محتوای آموزشی و برنامه درسی را که ساختار و چارچوب کلی شکل دهنده به کتاب ها هست را تغییر دهد؛ به گونه ای که متناسب با نیازهای دانش آموزان، متناسب با نیازهای جامعه و متناسب با تحولاتی که در این مدت اتفاق افتاده، باشد.
وی اضافه کرد: در کنار این پروژه اصلی که انجام دادیم، یک سری از اصلاحات و تغییرات موردی را در کتاب ها داشتیم که مبتنی بر حوزه های نیاز و ضرورت است که می توان به مسأله سواد رسانه ای یا مسأله جمعیت اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین لطیفی اظهار کرد: این کلیت اقداماتی است که در سال گذشته انجام شد اما کماکان تأکید بنده بر بخش اول است یعنی ما قطعاً برای اینکه محتوای آموزشی و درسی را بتوانیم تا آنجایی که ممکن است متناسب با نیاز دانش آموزان در نظر بگیریم، تغییراتی را باید در زیست بوم آموزش و پرورش به صورت کلی انجام دهیم.
وی افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که در سطح منطقه و مدرسه بتوانیم محتواهای متنوعی را داشته باشیم نه اینکه فقط یک کتاب را به صورت متمرکز در تهران تولید کنیم و انتظار داشته باشیم که هم در روستا، هم در یک کلانشهر و هم در شهرستان همه از این یک کتاب استفاده کنند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: باید چارچوب ها و استانداردهایی بگذاریم و بر اساس آن چارچوب ها، مشارکت پذیری داشته باشیم و به تولید مواد و منابع آموزشی متنوع بپدازیم. باید دست مدرسه و معلم را از مواد و منابعی که به تناسب نیازش بتواند انتخاب کند البته در قالب چارچوب ها باز بگذاریم.
وی افزود: برنامه ریزی برای این فرایند در سازمان شروع شده است و امیدواریم بتوانیم بر اساس زمان بندی که مشخص شده است از سال آینده اولین گام از این فرایند را به صورت عملی شاهد باشیم.
به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب روز 12 اردیبهشت امسال(1402) در جمع معلمان در بخشی از بیانات شان درباره کتاب های درسی، فرمودند: «یک مطلب دیگری که باز این هم مهم است، مسأله کتاب های درسی است. خب در این سال ها سفارش های زیادی در این زمینه شده، تأثیراتی هم داشته، کارهای خوبی هم در کتاب ها انجام گرفته، لکن آن توقّعی که انسان از کتاب درسی دارد این است که کتاب درسی باید سرشار باشد از مشوّق های نسل جوان؛ یعنی کتاب درسی باید نسل جوان را که کتاب را می خواند، سر شوق بیاورد. نوع تألیف کتاب ــ در هر رشته ای [باشد] فرق نمی کند؛ چه در رشته های علوم انسانی، چه در رشته های علوم ریاضی یا طبیعی ــ باید جوری باشد که دانش آموز را سر شوق بیاورد. البتّه معلّم هم نقش دارد؛ در این زمینه که دانش آموز را سر شوق بیاورد، کیفیّت معلّم و رفتار معلّم نقش دارد، امّا کتاب می تواند نقش زیادی در این زمینه ایفا کند.
مفاهیم اسلامی در کتاب ها بیاید؛ همان طور که عرض کردم، اینها می تواند در همه رشته های درسی بیاید، منتها به تناسب؛ در کتاب رشته علوم انسانی یک جور، مثلاً در کتاب رشته علوم طبیعی یک جور دیگر، امّا می تواند بیاید؛ هم مفاهیم اسلامی، هم مفاخر اسلامی و ایرانی. در کتاب های علمی، مفاخر ایرانی معرّفی بشوند. ما یک روزی سردمدار علم در همه دنیا بودیم. من از افراد مطّلع شنیدم که گفتند تا چند سال قبل از این ــ مثلاً تا ده بیست سال یا سی سال پیش؛ حالا من دقیق نمی توانم بگویم ــ کتاب قانون ابن سینا در مراکز علمی مهمّ اروپا مطرح بوده و ترجمه شده بود. آن زمان که به من گفتند، کتاب قانون که ابن سینا آن را عربی نوشته، به فارسی ترجمه نشده بود، [در حالی که] به زبان های اروپایی، انگلیسی، فرانسه ترجمه شده بود. بعد البتّه ترجمه شد؛ یک مترجم بسیار خوبی زحمت کشید و انصافاً ترجمه بسیار عالی ای از قانون تهیّه شده که بنده دارم. یعنی این جوری است؛ ما مفاخر علمی را معرّفی کنیم به جوان هایمان، اکتشافات علمی اینها را معرّفی کنیم. در تاریخ علمی دنیا به وسیله ایرانی ها کارهای بزرگی انجام گرفته؛ اینها را به جوان های مان بگوییم؛ این تشویق می کند او را، سر شوق می آورد.
و البتّه شیوه کتاب نویسی هم بایستی جذّاب باشد، به روز باشد، مبتکرانه باشد. حالا اینکه می گویند زمانه تغییر کرده و تغییر می کند ــ که بنده هم قبول دارم ــ بعضی ها که میگویند زمانه تغییر می کند، مرادشان این است که اصول تغییر کند. اتّفاقاً اصول تغییر نمی کند؛ اصول در طول قرن های متمادی [تغییر پیدا نمیکند]. اصل عدالت از اوّل دنیا تا حالا به عنوان یک اصل معتبر وجود داشته؛ آن [اصل] که تغییر پیدا نمی کند؛ اصل انصاف همین جور، اصل محبّت همین جور؛ اصول تغییر پیدا نمی کند. آنچه تغییر پیدا می کند همین روبناها است؛ یکی اش همین است: شیوه لباس پوشیدن، شیوه درس خواندن، شیوه کتاب نوشتن، شیوه مقاله نوشتن، شیوه شعر گفتن؛ اینها تغییر پیدا می کند. کتاب را به شیوه جدید [بنویسید]».