ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

خانواده 3 نفره برای چند روز سفر باید حداقل 15 میلیون تومان هزینه کند

یک فعال حوزه گردشگری با اشاره به وضعیت نامناسب گردشگری در ایران گفت: پس از پایان همه‌گیری کرونا انتظار داشتیم اندکی وضعیت سفرها بهتر شود اما تورم شدید و وضعیت اقتصادی باعث شد رونقی در کار نباشد. متاسفانه این روزها سفر حتی سفرهای داخلی تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

خانواده 3 نفره برای چند روز سفر باید حداقل 15 میلیون تومان هزینه کند

به گزارش زنهار؛ رضا ونکی، فعال حوزه گردشگری با اشاره به وضعیت گردشگری در سالی که گذشت گفت: متاسفانه طبق گفته مسئولان درحال حاضر بیشتر آژانس‌دارانی که در حوزه تورهای ورودی فعالند، بیکار هستند درواقع اتفاقات اخیر (از شهریورماه) باعث شد بسیاری از تورهای ورودی رزروهای خود را کنسل کنند بنابراین به نظر می‌رسد که گردشگران بین‌المللی برنامه‌ای برای آمدن به ایران ندارند و حتی به نظرم درعید 1402 نیز شاهد ورود گرشدگران خارجی به ایران نخواهیم بود.

او ادامه داد: پس از پایان همه‌گیری کرونا انتظار داشتیم اندکی وضعیت سفرها بهتر شود اما تورم شدید و وضعیت اقتصادی باعث شد رونقی در کار نباشد. متاسفانه این روزها سفر تبدیل به یک کالای لوکس شده است. سفر یک روزه، 400 تا 500 هزار تومان و سفر چند روزه بالای چهار، پنج میلیون تومان هزینه دارد حال حساب کنید اگر یک خانواده سه نفره بخواهد سفر کند باید حداقل 15میلیون تومان هزینه کند. 

ونکی با تاکید بر اینکه قبلا سفر خارجی لوکس بود، حالا سفر داخلی عنوان کرد: روی صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری زیادی شده بود و حالا این صنعت در حال ضربه‌خوردن است. عده‌ای از مسئولان این حوزه معتقد بودند چون ایران کشوری تاریخی است و طبیعت دارد، می‌تواند مقصد گردشگری شود درحالی‌که وجود منابع با ظرفیت‌های گردشگری اشتباه گرفته می‌‌شود و هر منبع گردشگری لزوما به ظرفیت گردشگری تبدیل نمی‌شود.

این فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که سیاست جدید اتحادیه اروپا درباره ایران و اینکه خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی  است چه تاثیری بر گردشگری خواهد گذاشت؟ گفت: بازخورد چنین اخباری در عرصه گردشگری قطعا به ضرر ایران است و باعث می‌شود هیچ رزروی از سوی گردشگران خارجی نداشته باشیم البته به جز گردشگران مذهبی کشورهای همسایه به ویژه عراق که به قصد زیارت به ایران می‌آیند.

ونکی با تاکید بر اینکه عرصه رقابت درحوزه گردشگری را به کشورهای همسایه باخته‌ایم، عنوان کرد: در شرایط فعلی که تمام کشورهای همسایه از ترکیه گرفته تا عمان و دبی و آذربایجان رقبای ما در عرصه گردشگری هستند و گردشگران ما را جذب می‌کنند، ایران تبدیل به نقطه‌ای در خاورمیانه شده که با وجود آن که بعد از کرونا عطش برای سفر زیاد شد، مورد استقبال گردشگران جهانی قرار نمی‌گیرد و به آن سفر نمی‌کنند. مشکلات اقتصادی، ناامیدی، اخبار بد و شرایط روحی حاکم بر جامعه هم باعث شده سفرهای داخلی کم شود بعضا دیده می‌شود حتی افرادی که پول هم دارند به دلیل شرایط فعلی جامعه عذاب وجدان می‌گیرند که سفر بروند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار