ساعت‌ها ناآرامی و تیراندازی در دستگیری پسر آل چاپو

وزیر دفاع مکزیک گفت 29 نفر از جمله ۱۰ پرسنل نظامی در موج خشونت پیرامون دستگیری «اویدیو گوزمن» رئیس کارتل مواد مخدر در ایالت شمالی سینالوآ کشته شدند.

ساعت‌ها ناآرامی و تیراندازی در دستگیری پسر آل چاپو

به گزارش زنهار؛ وزیر دفاع مکزیک جمعه (ششم ژانویه) گفت ۱۹ مظنون عضویت در باند مواد مخدر و ۱۰ پرسنل نظامی در موج خشونت پیرامون دستگیری «اویدیو گوزمن» رئیس کارتل مواد مخدر مکزیکی در ایالت شمالی سینالوآ کشته شدند. 
وی گفت: نیروهای امنیتی مکزیک او را که پسر ۳۲ ساله «خواکین گوزمن» معروف به ال چاپو قاچاقچی بزرگ مواد مخدر است، صبح پنجشنبه در عملیاتی که باعث ساعت‌ها ناآرامی و تیراندازی با اعضای این باند شد، دستگیر کردند. 
به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، یک قاضی فدرال مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک جمعه یک روز بعد از دستگیری پسر ال چاپو، استرداد او به ایالات متحده را متوقف کرد. آمریکا به دنبال استرداد وی به دلیل قاچاق مواد مخدر است و برای اطلاعات منتهی به دستگیری او که گفته می‌شود از اعضای ارشد کارتل سینالوآ است، تا پنج میلیون دلار پیشنهاد داده بود. 

مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک تایید کرده که حکم بازداشت او مورخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در آمریکا وجود دارد اما گفت که به دلیل تشریفات قانونی، استرداد فوری انجام نخواهد شد. او همچنین گفت که مراحل قانونی در ارتباط با وی در مکزیک در حال طی شدن است. 

همچنین به گفته سایر رسانه‌های مکزیکی، بعد از یک جلسه استماع در زندان فدرال فوق امنیتی آلتیپلانو که در گوزمن در آن نگهداری می‌شود، یک قاضی فدرال دیگر دستور داد وی ۶۰ روز بازداشت احتیاطی را برای استرداد بگذراند. 

ال چاپو پدر این قاچاقچی مواد مخدر ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵ از طریق یک تونل یک مایلی (بیش از یک و نیم کیلومتری) که رد عبور موتور در آن به جا مانده بود از زندان آلتیپلانو فرار کرد. او بعد دستگیر شد و چهار سال بعد در آمریکا به حبس ابد به اضافه ۳۰ سال و پرداخت جریمه ۱۲.۶ میلیارد دلاری محکوم شد. 

اویدیو هم اکتبر ۲۰۱۹ از سوی مقامات فدرال دستگیر شده بود اما به دستور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک برای جلوگیری از خونریزی بیشتر آزاد شد. جدیدترین دستگیری او چند روز قبل از سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به مکزیکوسیتی برای شرکت در اجلاس سران آمریکای شمالی انجام شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار