6 خوراکی مفید برای تقویت قوای جنسی

برخی از غذاها حاوی مواد مغذی هستند که ممکن است برای تقویت قوای جنسی مفید باشد. این مواد غذایی می‌توانند تجربه جنسی فرد را به طرق مختلف تقویت کنند؛ از جمله بهبود استقامت، میل جنسی، گردش خون و غیره. در این مقاله به معرفی ۶ مورد از بهترین مواد غذایی برای بهبود قوای جنسی میپردازیم.

6 خوراکی مفید برای تقویت قوای جنسی

به گزارش زنهار،  داشتن میل و قوای جنسی مطلوب با سلامت جسمی و روانی فرد مرتبط است، بنابراین جای تعجب نیست که غذاهایی که می‌خورید در بهبود زندگی جنسی شما نقش داشته باشند.

یک رژیم غذایی مغذی و کامل می تواند از روش‌های مختلف به زندگی جنسی شما کمک کند، از جمله:

تقویت میل جنسی

بهبود جریان خون و سلامت قلب

بهبود استقامت و قدرت بدنی

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی و محدود کردن مصرف غذاهای حاوی قند و چربی اشباع شده، می‌تواند به جلوگیری از اختلالاتی که بر میل جنسی شما تاثیر منفی میگذارد، مانند سندرم متابولیک و اختلالات هورمونی کمک کند.

صدف، گوشت، ماهی سالمون، آجیل و دانه‌ها، سیب و چغندر مملو از مواد مغذی هستند و می‌توانند قوای جنسی شما را تقویت کنند و سلامت شما را نیز بهبود بخشند.

1- صدف

احتمالاً در مورد خواص تقویت کننده جنسی صدف شنیده‌اید. دلیل این امر این است که صدف‌ها سرشار از زینک (روی) هستند. این ترکیب می‌تواند جریان خون را افزایش دهد بنابراین به افزایش جریان خون به اندام‌های جنسی نیز کمک می‌کند.

زینک به ویژه در باروری مردان مهم است، زیرا به تنظیم سطح تستوسترون کمک می‌کند. طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، کمبود زینک بر سطح تستوسترون تاثیر منفی دارد.

صدف‌ها بیشتر از هر منبع غذایی دیگری حاوی زینک هستند و مصرف یک وعده صدف می‌تواند ۶۷۳ درصد از نیاز روزانه شما به زینک را تامین کند! می‌توانید به جای صدف، خرچنگ را نیز امتحان کنید. منابع غیر دریایی حاوی زینک عبارتند از:

گوشت گاو

گوشت خوک

لوبیای پخته

دانه کدو تنبل

غلات غنی شده با زینک

صدف

2- گوشت

خوردن گوشت یا سایر غذاهای حاوی برخی آمینواسیدها می‌تواند به بهبود زندگی جنسی شما کمک کند. مواد غذایی با پروتئین بالا – از جمله گوشت گاو، مرغ و گوشت خوک – حاوی ترکیباتی هستند که به بهبود جریان خون کمک می‌کنند، مانند:

کارنیتین

ال-آرژنین

زینک (روی)

جریان خون مناسب برای بهبود قوای جنسی هم در مردان و هم در زنان بسیار مهم است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مکمل‌های آرژنین می‌توانند به درمان اختلال نعوظ خفیف تا متوسط کمک کنند.

البته به خاطر داشته باشید که خوردن بیش از حد گوشت قرمز می‌تواند برای قلب شما مضر باشد؛ بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید، می‌توانید این مواد مغذی را از غلات کامل و محصولات لبنی از جمله شیر و پنیر دریافت کنید. کارنیتین و ال آرژنین آمینو‌اسیدهایی هستند که در غذاهای حاوی پروتئین بالا یافت می‌شوند. غلات کامل و شیر نیز منابع خوبی از زینک هستند.

3- ماهی سالمون

ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب بسیار مفید است. ماهی‌هایی که گوشت صورتی دارند مانند ساردین، ماهی تن و هلیبوت می‌توانند در حفظ سلامت بدن و زندگی جنسی شما نقش داشته باشند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، امگا ۳ به جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌های بدن کمک می‌کند، در نتیجه باعث بهبود جریان خون در سراسر بدن می‌گردد. بهبود جریان خون، خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مختل کننده عملکرد جنسی را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۲۰ نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر ناشی از آن‌ها را کاهش دهد و همچنین موجب کاهش تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) شوند.

ماهی همچنین منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B12، ویتامین D، آهن و زینک است. برای کمک به حفظ سلامت قلب و بدن، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند حداقل دو وعده ماهی در هفته مصرف کنید.

4- آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها حاوی ترکیباتی از جمله زینک، ال-آرژنین و امگا ۳ هستند که می‌توانند به افزایش عملکرد جنسی شما کمک کنند.

می‌توانید گزینه‌های زیر را امتحان کنید:

گردو

دانه کدو تنبل

دانه آفتابگردان

فندق

بادام زمینی

بادام درختی

آجیل

5- سیب

سیب سرشار از ترکیبی به نام کورستین است. این آنتی اکسیدان که نوعی فلاونوئید است مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. کورستین با بهبود موارد زیر در تقویت قوای جنسی نقش دارد:

ترویج گردش خون

درمان اختلال نعوظ

کنترل علائم پروستاتیت

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که کورستین می‌تواند در دوزهای بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم در روز، فشار خون را به طور موفقیت آمیزی کاهش دهد.

فشار خون بالا می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی شود زیرا آسیب رگ‌های خونی ناشی از فشار خون، جریان خون به اندام تناسلی را مختل می‌کند که یکی از علل اختلال نعوظ است. در واقع، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، کاهش ۱۴ درصدی اختلال نعوظ را در مردانی که میوه بیشتری مصرف می‌کردند، گزارش کرد. این خاصیت احتمالا به دلیل فلاونوئید موجود در میوه‌ها می‌باشد.

در زنان، فشار خون بالا می‌تواند منجر به خستگی جسمی، کاهش میل جنسی و علاقه کمتر به رابطه جنسی شود. کاهش جریان خون به واژن می‌تواند بر نحوه پاسخ بدن به فعالیت جنسی تاثیر بگذارد.

به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها برای تقویت سلامت کلی بدن شما و حفظ سلامت جنسی شما توصیه می‌شود. غذاهای سالم و سرشار از فلاونوئیدها عبارتند از:

سیب

توت فرنگی

بلوبری

انگور سیاه

گیلاس

میوه‌های خانواده مرکبات

سیب

6- چغندر

چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است. این گیاه همچنین سرشار از نیترات‌های غذایی است، بنابراین می‌تواند به تقویت زندگی جنسی شما کمک کند. نیترات‌های غذایی باعث اتساع رگ‌های خونی شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. در نتیجه تاثیر مفیدی بر انقباض عضلات دارد. به همین دلیل، برخی از ورزشکاران از نیترات برای افزایش عملکرد خود در ورزش استفاده می‌کنند. برخی مطالعات حتی نشان می‌دهند که تنها یک دوز آب چغندر یا مصرف آن طی چند روز، می‌تواند عملکرد افراد را در ورزش‌های متناوب و با شدت بالا و دوره‌های استراحت کوتاه، بهبود بخشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که نیترات‌های غذایی موجود در آب چغندر می‌تواند به مدیریت فشار خون کمک کند. محققان می‌گویند این ویژگی چغندر می‌تواند هم برای افراد سالم و هم افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

این مکانیسم‌ها می‌توانند به بهبود جریان خون و استقامت در طول رابطه جنسی به شما کمک کنند، همچنین سلامت قلب شما را نیز بهبود می‌بخشند.

سایر غذاهای سرشار از نیترات عبارتند از:

اسفناج

آروگولا

شاهی

کاهو

کرفس

تربچه

چغندر

در حالی که برخی غذاها می‌توانند با افزایش جریان خون و تنظیم سطح هورمون‌ها، قوای جنسی شما را افزایش دهند، باید بدانید که رژیم غذایی به تنهایی برای بهبود زندگی جنسی شما کافی نیست. اگر فقدان میل جنسی، درد در حین مقاربت یا ناتوانی جنسی، شما را از لذت بردن از یک رابطه صمیمی با شریک زندگی خود باز می دارد، حتما با پزشک مشورت کنید.

    دیدگاه شما